Monday 11 April 2011

Empangan, Ikan & Sampah!


Menyampah. Tu yang penulis rasa bila sampai je kat empangan Semenyih. Bukan ape dari berkobar nak mancing tros rasa macam nak balik je bila tgk sampah penuh kat gigi air..memang la org ckp tmpat ni cantik..nyaman..tapi cuba korg turun bawah..tgk kat gigi air ape ado...macam2 ade..dari plastik makanan smpai la pampers pakai buang..



Adoyai..tapi sebab aku da pnat drive nak datang sini..xkan nk balik camtu je..aku pon turun la bwh..sepak2 ckit sampah yg penuh kat situ so boleh la aku landing kan bontot kat situ..awan yang mendung petang tu membuatkan pencahayaan utk snap gambar menjadi menarik..so aku amik camera dlm kete n snap bebrapa gmbar..korg tgk la mcm mana pny smpah yg ade kat dalam empangan ni..




aku dok situ sampai pukul 8mlm..mmg seko ikan pon xdpt sbb aku mancing pon main2..so xkesah a sangat..ape yg aku nk ckp kat sini..aku just terkilan dengan perangai si bodoh2 yg suke buang sampah kat tempat macam ni...korang tau x kalau byk sgt sampah dalam empangan ni..n bila hujan lbat..sampah2 ni boleh tersangkut kat generator n klu byk sgt yg tersangkut..generator boleh stop n empangan pecah taw x..kalau la empangan ni pecah..mmg habis la KL ni..korg xde tempat nak lari punya..so ingat2 la ek klu nk buang sampah ni..jangan masa uma kita hanyut sebab empangan ni pecah..baru kita nk pikir..da lmbat da tu..lgpon pikir la yg klu kita buang smpah kt dlm empangan ke..tasik ke..sungai ke..boleh jejaskan ekosistem kat situ..tah2 ank cucu kita xdapatla nak merasa memancing ke ape ke..ingat la k yang kita pinjam alam sekitar ni dari anak cucu kita..wassalam..


No comments:

Post a Comment