Monday 25 April 2011

Hantu di Jalan Pintas




Kisah ini berlaku apabila saudara saya, Firdaus menjemput saya daripada tempat kerja untuk belanja saya makan. Ini berlaku sekitar 10 malam. Sedang dia pandu kereta, dia mengambil jalan terdekat iaitu jalan dot dot dot yang saya tidak mahu sebutkan kerana takut pendengar MJ12 terikut-ikut.

Kemudian dia teringat bahawa ada tanah perkuburan yang dekat dengan jalan ini. Dia pun berkata, "Ammar nak masuk sekejap tengok kalau ada hantu ke apa ke?" Saya pun bersetuju. Bila dia pandu kereta ke suatu sudut, ada seorang perempuan yang melambai2kan tangannya ke arah kami. Firdaus pun berhenti. Kemudian perempuan itu buka pintu kereta dan berkata, "Boleh adik tumpangkan kakak pergi depan sana dekat bangunan itu?" Firdaus kemudian mempelawa kakak itu masuk. Kakak itu pun duduk di bahagian belakang kereta.

Sepanjang perjalanan itu tidak ada sesiapa yang bersuara. Selepas beberapa minit, kakak itu berkata dengan nada yang seram, "Kasihan orang-orang yang kemalangan jalan raya, berlumuran darah satu tubuh." Selepas itu saya keluarkan cermin untuk melihat wajah penumpang yang kami pelawa masuk ke dalam kereta. Nak tahu apa yang saya lihat, di belakang saya ada perempuan berwajah hodoh berlumuran darah di belakang saya.

Dengan perlahan saya beritahu Firdaus, "Fir tengok ni..." Dia terus tarik "handbrake" kereta. Kami toleh ke belakang, tak ada orang. Bila kami toleh ke depan, ada itik serati. Ia kemudian bertukar menjadi hantu pontianak yang berlumuran darah. Kami berdua terus pejam mata dan mulut kami tidak terlepas daripada membaca Ayat kursi berkali-kali. Setelah membuka mata, benda itu pun hilang dari pandangan dan kami terus pecut keluar dari tempat itu.

Sekian terima kasih...

No comments:

Post a Comment