Tuesday 26 April 2011

Kerana Pentingkan Diri


Saya ini kaki merayap, kalau balik malam tak pernah melekat di rumah, mesti ada saja tempat nak saya tujui. Saya menunggang motor, jadi kadang2 balik lewat dari kerja bukan terus ke rumah, terus ke rumah teman main alat konsol Xbox atau balik sekejap, terus ke Johor Bahru untuk makan lewat malam dan kadang2 untuk menaikkan taraf motor. Saya pergi dengan teman-teman sekerja yang ada motor juga, jadi adalah teman. Selalunya pergi Johor atau ke rumah teman dan pulang taklah terkena gangguan atau ternampak benda2 halus.

Dah bertahun saya lakukan sebegini. Pada satu hari ni, mak saya orang yang adakala lembut adakala garang juga, menasihatkan saya, "Kau jangan balik lewat sangat macam ni, jam dah 4 pagi. Kau tahukan, anak saudara kau masih kecil. Mak takut 'dia' ikut kau, kau tak sedar, 'dia' ikut sampai dalam rumah macamana?" Saya ni tak nak buat mak risau jadi saya pun berkata, "Mak jangan risau, tak ada apa berlaku, Insya-Allah..." Tetapi keadaan saya yang kuat merayap malam2 semakin menjadi, taklah nakal nak mabuk2, berjudi atau sebagainya, tetapi sekadar hilangkan stres bekerja sehari suntuk.

Bila balik dari rumah teman setelah bermain alat konsol permainan Xbox, tak sedar dah jam 3 lebih pagi, jadi takut kena bebel, biasalah orang tua kuat bebel, kadang tu henti2. Nak elakkan dari dileter, saya balik bawa makanan buat mak. Malam tersebut, saya tertinggal telefon bimbit saya di pejabat, jadi beli saja makanan yang mak sukai. Tunggang motor terus menuju pulang. Apabila berhenti di salah satu simpang lampu trafik berdekatan dengan rumah, saya perasan kenapa ada seorang wanita ni, berbaju putih berdiri dari tadi, walaupun isyarat hijau dah dinyalakan untuk pejalan kaki menyeberang jalan? Saya tunggang motor, balik rumah tak ingat apa2.

Dalam perjalanan pulang dan dalam lif, saya terbau sesuatu yang wangi tapi saya cekalkan hati dan tak toleh apabila keluar dan menuju ke pintu rumah. Nasib baik mak sedang tidur. Saya terus mandi dan tidur. Malam itu, anak saudara saya melalak tak henti2. Setelah dibawa ke doktor pada hari esoknya, tak baik2 juga, hinggakan ayah membaca surah Yassin baru turun demamnya, tetapi saya ingatkan dah selesai. Malam lusanya dan seterusnya, bila saya balik lewat, saya termimpi kakak cantik datang mengganggu saya. Saya bangun tidur, dan dengan rasa berani, terus buka tingkap dalam keadaan marah sebab bukan sekali dua tetapi dah berkali2 mimpi yang sama. Saya sempat berkata, "Benda ni kalau aku nampak, aku sembur baru tahu..."

Sedang hisap rokok, tiba2 anak saudara saya kedengaran sedang berbual2 di luar. Saya pun rasa cemas, "Kenapa Afni belum tidur, dah jam 4 pagi..." Saya keluar dan terperanjat melihat Afni berbual dengan seseorang di ruang makan. Bila panggil tak dijawab, bila saya kejut mak dan ayah saya serta kedua abang dan kakak ipar. Mereka memanggil sama tapi Afni tak menyahut, diam tertunduk saja. Bila ayahnya sentuhnya, dia berkata "Jangan ganggu aku, pergi!!!" Matanya bengkak dan mukanya cengkung, seolah2 bukan Afni. Suaranya garau bukan suara anak kecil tapi suara wanita.

Malam itu membuat saya sedar perbuatan saya yang hanya mementingkan diri sendiri. Dengan tidak berlengah, saya mendukung Afni dan menyuruh abang saya hantar ke rumah pakcik kawan saya yang merupakan seorang ustaz di masjid berdekatan. Sejak itu saya tak nak cakap besar dan tak nak balik malam lagi, bukan saya yang kena tapi anak2 saudara saya yang diganggu...

No comments:

Post a Comment